Plastično je fantastično

četvrtak, 30.01.2014.

Direktiva o ograničenju potrošnje plastičnih vrećica

O prijedlogu Direktive o izmjeni Direktive 94/62/EZ o ambalaži i ambalažnom otpadu radi smanjenja potrošnje laganih plastičnih vrećica već je dosta pisano na ovom blogu iz pera raznih stručnjaka i znanstvenika. Pogledajte:

22.10.2013. ¤ - Samo za njegovu visost glas
26.10.2013. ¤ - Umjesto da otvara, EU radna mjesta zatvara
29.10.2013. ¤ - Može i bez zabrana, nameta i gašenja radnih mjesta
07.11.2013. ¤ - Zašto ne treba oporezivati ili zabranjivati plastične vrećice?
09.11.2013. ¤ - Nema zabrane plastičnih vrećica u Njemačkoj
11.11.2013. ¤ - The Guardian o vrećicama
13.11.2013. ¤ - EU zalutala na području plastičnih vrećica
19.11.2013. ¤ - The Telegraph o plastičnim vrećicama
21.11.2013. ¤ - Izjava dana:Svi koji neće pravilno reagirati bit će odgovorni za uništenje rad.mjesta
23.11.2013. ¤ - Hrvatski fokus o plastičnim vrećicama

K tome treba dodati Rezoluciju Europskog parlamenta o zabrani najopasnijih vrsta plastike i pojedinih plastičnih vrećica o kojoj je pisano u postovima:
28.01.2014. ¤ - Rezolucija o zabrani opasne plastike
30.01.2014. ¤ - Eminentni stručnjaci o EU-rezoluciji o zabrani opasne plastike


A evo i odlične analize prijedloga promjene Direktive, čemu Rezolucija europarlamentaraca ide u prilog, u stvari prikaza o čemu se stvarno radi od strane kolege Davora Ujlakija, zamjenika direktora Muraplasta, najveće i najmodernije hrvatske tvrtke za proizvodnju polietilenskih filmova:

Pod krinkom zaštite okoliša krije se zabrana uvoza iz Kine



Prijedlog Direktive o izmjeni Direktive 94/62/EZ o ambalaži i ambalažnom otpadu radi smanjenja potrošnje laganih plastičnih vrećica predviđa 4 scenarija:

1. zadržava se postojeće stanje te predviđa danji rast potrošnje jednokratnih vrećica
2. predviđa se dobrovoljno smanjenje uporabe jednokratnih vrećica edukacijom
3. predviđa se ograničenje uporabe vrećice po stanovniku
4. predviđa se apsolutna zabranu jednokratnih plastičnih vrećice.

Kao glavni razlog smanjenja proizvodnje jednokratnih vrećica navodi se da se one ne proizvode u Europi, već se većina uvozi iz Azije (Kina nije direktno navedena). Govori se o negativnom kontekstu uporabe jednokratnih vrećica na okoliš. Unatoč što je taj utjecaj beznačajan, iznimno je loše definiran (miješa se utjecaj ukupne plastike i vrećica), ali kao razlog za zabranu se navodi da vrećice predstavljaju simbol potrošačkoga društva.

Svaki scenarij smanjenja potrošnje (2-4) jednokratnih vrećica predviđa gubitak radnih mjesta, ali veliki proizvođači višestrukih vrećica će pritom više zaraditi. U biti svako smanjenje ide u štetu malim poduzećima i u korist velikih. Prijedlog direktive čak predviđa da će se time smanjiti impulzivna kupnja u malim dućanima. Prijedlog spominje da samo 250-300 poduzeća proizvode vrećice u Europi. Dalje se (na stranici 13) priznaju da nemaju prave podatke o zaposlenima i da ne uzimaju u obzir manja i srednja poduzeća. Npr. prema točnim podacima u Hrvatskoj se proizvodnjom vrećica bave 60-ak poduzeća (većina malih poduzeća).

Prijedlog direktiva jako loše definira jednokratne vrećice. Npr. u početku prijedloga definiran je kao vrećice od materijala PE-HD (vrećice od polietilena visoke gustoće), dok na kraju prijedloga definiraju kao vrećice generalno od PE-HD koje su tanje od 0,050 mm.

Prijedlog definira da prosječna višestruka vrećica ima 78,9 g, a jednokratna 8,5 g odnosno oko 10 puta manje (str. 20).Po prijedlogu 1000 komada debelih vrećica koštaju samo oko dvostruko više nego tanke vrećice, odnosno višestruke 17,87 €/1000 kom, a jednostruke 8,31 €/1000 kom (str. 76.) ????

U biti iz strane proizvođača višestrukih vrećica 78,9 g kao prosječna masa višestruke vrećica je suluda. Ovo je ista usporedba kao da se kaže da je prosječna masa debelog čovjeka 200 kg. Kao proizvođači višestrukih vrećica mogu reći da je 79 g po vrećici teški ekstrem. U stvarnosti ne postoji tržište za tako debele vrećice. Stvarna masa višestrukih vrećica u današnje doba je barem upola manja.

Isto tako i debljina od 50 mikrometara (0,050 mm) kao definicija za višestruku vrećicu je vrlo čudna. Većina današnjih višestrukih vrećica debljina od oko 0,035 mm do 0,055 mm. Prosječna višestruka vrećica je 0,045 mm, a i ta debljina pada. Trend smanjenja debljine u višestrukim vrećicama je velik tako da su današnje vrećice od novog materijala tanje za 20-30 % nego prije 5-7 godina.

U prijedlogu se spominje korištenje recikliranih vrećica, ali to nije predstavljeno kao veliki trend. Dok je na stranici 19 rečeno da će zabranom jednostrukih vrećica profitirati reciklažeri, nije naveden podatak da se u biti reciklirani polietilen najviše koristi za proizvodnju vrećica za nošenje i vrećica za smeće te su takve vrećice debljine i to ispod 50 mikrometara, čime recikliranje postaje znatno manje profitabilno.

Prijedlog Direktive ima ogromne rupe i previše nepoznanica. Najgore je od svega da čak nema jasne definicije što je višestruka vrećica, a što jednokratna. Prikazano je da se zabranom štiti Eu od uvoza kineskih vrećica, bez jasnog plana što dalje. (Prijedlog direktive pretpostavlja da Kinezi nemaju tehnologiju za izradu višekratnih vrećica - podatak koji se u stvarnosti promijenio unatrag nekoliko godina) Žele se smanjiti jednokratne vrećice, ali se na kraju ne zna kako i što su u biti jednokratne vrećice. Čini mi se kao da je prijedlog napisan na brzinu i bez struke.

Davor Ujlaki, dipl.ing.elektrotehnike




Izvori:
Muraplast:
Vrećice
Radni dokument - Procjena utjecaja prijedloga promjene Direktive 94/62/EZ


- 16:14 - Komentari (0) - Isprintaj - #