Plastično je fantastično

subota, 24.10.2015.

Plastika i ugljična vlakna, budućnost automobila

U ožujku 2015. Ford je prdstavio svoj novi GT, sportski automobil vrhunskih performansi kod kojeg je napravljen cijeli niz unapređenja - prvenstveno s ciljem smanivanja težine i slijedom toga smanjivanja potrošnje goriva.

Osim toga GT ostvaruje veće ubrzanje, lakše ga je upravljati, kočenje je učinkovitije, povećana je sigurnost i učinkovitost. A sve to zahvaljujući primjeni novih lakših materijala - pojednostavljeno rečeno najnoviji automobili su na velikoj dijeti.

Već se nekoliko godina postepeno, dio po dio uvode ti novi materijali, isti oni koji se već uspješno koriste pri izradi teniskih reketa, ribičkih štapova, okrvira za bicikle, proteza za udove, mostova, dronova i u avio industriji za Boeingov Dreamliner.




A ti novi materijali su plastika ojačana ugljičnim vlaknima ili carbon fiber-reinforced plastics (CFRP).

Za sada je proces proizvodnje materijala i dijelova prilično skup, pa se upotrebljava samo u skupljim verzijama vozila, međutim realno za očekivati je da će stalnim unapređivanjem proizvodnih procesa i ti dijelovi postati jeftiniji i dostupnijju automobilima srednjeg i nižeg cjenovnog razreda.




Ovo što je važno istaknuti je da su ti materijali i od njih napravljeni dijelovi 10 puta čvršći od čelika, 50 % lakši od čeličnih dijelova, odnosno 30 % lakši od aluminijskih dijelova.

Kad se gleda prema težini, 10 % se odnosi na plastične dijelove koji zauzimaju 50 % volumena (branici, paneli vratiju, sjedala, kontrolna ploča, podne obloge, svjetla, izolacije, spremnik goriva, dijelovi za prijenos snage, dijelovi ovjesa i kočionog sustava. Ova lista plastičnih dijelova raste iz godine u godinu te se do 2020 godine očekuje rast udjela plastike od 75 %.



Time se prvenstveno očekuje smanjenje potrošnje goriva. Naime, norma Corporate Average Fuel Economy (CAFE) koja se odnosi na osobne automobile i lake kamione zahtijeva ostvarenje cilja od 23,20 km vožnje s potrošnjom od 1 litre goriva (odnosno 54,5 milja s potrošnjom od 1 galona goriva, odnosno potrošnja od 4,30 litara na 100 km).

Također, utvrđeno je da 10 % smanjenja težine vozila smanjuje potrošnju goriva za 6 do 8 posto u ukupnom životnom vijeku iskorištenja vozila.

Još bi se tu moglo pisati o unapređenjima u području sigurnosti, smanjenju emisija štetnih plinova itd. Sve u svemu, novi plastični materijali ojačani ugljičnim vlaknima donose cijeli niz prednosti i ušteda.



izvor:
Motorworld Magazine: Plastics, Carbon Fiber and the Future of Our Cars and Trucks


- 18:59 - Komentari (4) - Isprintaj - #